Grote zorgen over verkeer Wagenweggebied

Grote zorgen over verkeer Wagenweggebied

Gemeentebelangen Purmerend heeft veel zorgen over de verkeersveiligheid en doorstroming van het Wagenweggebied. Zeker nu dat er honderden woningen worden toegevoegd in dit gebied.

Bestaande problemen

In het Wagenweggebied zijn de Wagenweg en de Kooimanweg de belangrijkste wegen. Beide wegen staan op piekuren regelmatig vast en soms moeten er zelfs verkeersregelaars aan te pas komen. Fietsers steken over bij het Jan van Egmond Lyceum en hebben geen voorrang op langsrijdende auto’s. Dit terwijl de fietsers lang niet altijd goed opletten. En als je van de Albert Heijn richting het stadje wil fietsen, moet je de Kooimanweg overfietsen met weinig bescherming op de ‘rustplek’ tussen de beide kanten van de weg.

Daarnaast zit er geen fysieke scheiding tussen weg, fietspad en voetbad aan de rechterzijde vanaf de Kooimanbrug tot de Albert Heijn en is er geen voetpad vanaf het Jan van Egmond Lyceum tot aan de Lidl. Op de Wagenweg grotendeels hetzelfde verhaal: auto’s en fietsers nauwelijks van elkaar gescheiden.

Verkeersveiligheid en doorstroming

In deze omgeving wil het college van burgemeester en wethouders honderden woningen gaan toevoegen. Tegenover de Deen, naast het tankstation, komt een grote woontoren. Er komen al 70 sociale huurwoningen bij tegenover de Albert Heijn. En er komen bijna 500 woningen op het terrein tussen de Kooimanbrug en de Albert Heijn. Al deze nieuwe woningen brengen ook honderden parkeerplaatsen met honderden extra auto’s teweeg.

“Mooi dat het college hard aan de slag is met extra betaalbare woningen. Maar de problemen die er nu al zijn rondom verkeersveiligheid en doorstroming, worden straks alleen maar erger”, aldus GBP-fractievoorzitter Bram Buskoop. Gemeentebelangen vindt dat het college onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat deze woningen in het Wagenweggebied verkeerskundig ook echt mogelijk zijn.

Duidelijker onderzoek verkeer Wagenweggebied nodig

Gemeentebelangen wil dan ook concreet horen van het college welke maatregelen er worden genomen. Tot nu toe kwamen er van de wethouder alleen antwoorden als ‘volgens de cijfers klopt het’ en ‘we gaan over op andere vormen van mobiliteit’. Dit alsof het college zó precies kan sturen wie waarheen de auto neemt of met het openbaar vervoer gaat, gaat lopen of gaat fietsen. “Er lijkt gewoon te weinig ruimte te zijn voor deze woningen. Gewoon al omdat het aantal verkeersbewegingen te groot wordt”, aldus Buskoop.

Het college moet eerst nader onderzoek doen naar het verkeer in het Wagenweggebied Zo wil GBP weten of straten eenrichtingsverkeer worden of niet, of er meer 30-kilometerzones komen in dit gebied, of de Albert Heijn een afgesloten parkeerterrein wordt (net als de grote Deen), of er een veilige, fysiek gescheiden van de rijbaan, fietspad en voetpad wordt ingericht en nog veel meer.

Bekijk ook onze standpunten.


Lees meer recente berichten:

  • Bijeenkomst GBP over de visie op de Oostflank
    Op 3 april gaat GBP graag in gesprek met inwoners en organisaties over de visie op de Oostflank. De bijeenkomst vindt plaats in de Purmerkerk vanaf 19:30 tot 21:30. Laat dit veld leegAbonneer hier op onze nieuwsbrief, 1x per maand ons nieuws over Purmerend. Naam * E-mailadres * Bedankt voor…
    Lees meer
  • Minder bussen en geen extra treinen tijdens werkzaamheden A7: regioraadsleden komen in actie
    Op 5 april start Rijkswaterstaat met de werkzaamheden om de brug over de A7 te versterken. Weggebruikers wordt geadviseerd de auto zoveel mogelijk te laten staan en in plaats daarvan met het OV te reizen. Onlangs kondigde busvervoerder EBS echter aan de dienstregeling tijdens de werkzaamheden aan de A7 verder…
    Lees meer