Grote zorgen over verkeer Wagenweggebied

Grote zorgen over verkeer Wagenweggebied

Gemeentebelangen Purmerend heeft veel zorgen over de verkeersveiligheid en doorstroming van het Wagenweggebied. Zeker nu dat er honderden woningen worden toegevoegd in dit gebied.

Bestaande problemen

In het Wagenweggebied zijn de Wagenweg en de Kooimanweg de belangrijkste wegen. Beide wegen staan op piekuren regelmatig vast en soms moeten er zelfs verkeersregelaars aan te pas komen. Fietsers steken over bij het Jan van Egmond Lyceum en hebben geen voorrang op langsrijdende auto’s. Dit terwijl de fietsers lang niet altijd goed opletten. En als je van de Albert Heijn richting het stadje wil fietsen, moet je de Kooimanweg overfietsen met weinig bescherming op de ‘rustplek’ tussen de beide kanten van de weg.

Daarnaast zit er geen fysieke scheiding tussen weg, fietspad en voetbad aan de rechterzijde vanaf de Kooimanbrug tot de Albert Heijn en is er geen voetpad vanaf het Jan van Egmond Lyceum tot aan de Lidl. Op de Wagenweg grotendeels hetzelfde verhaal: auto’s en fietsers nauwelijks van elkaar gescheiden.

Verkeersveiligheid en doorstroming

In deze omgeving wil het college van burgemeester en wethouders honderden woningen gaan toevoegen. Tegenover de Deen, naast het tankstation, komt een grote woontoren. Er komen al 70 sociale huurwoningen bij tegenover de Albert Heijn. En er komen bijna 500 woningen op het terrein tussen de Kooimanbrug en de Albert Heijn. Al deze nieuwe woningen brengen ook honderden parkeerplaatsen met honderden extra auto’s teweeg.

“Mooi dat het college hard aan de slag is met extra betaalbare woningen. Maar de problemen die er nu al zijn rondom verkeersveiligheid en doorstroming, worden straks alleen maar erger”, aldus GBP-fractievoorzitter Bram Buskoop. Gemeentebelangen vindt dat het college onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat deze woningen in het Wagenweggebied verkeerskundig ook echt mogelijk zijn.

Duidelijker onderzoek verkeer Wagenweggebied nodig

Gemeentebelangen wil dan ook concreet horen van het college welke maatregelen er worden genomen. Tot nu toe kwamen er van de wethouder alleen antwoorden als ‘volgens de cijfers klopt het’ en ‘we gaan over op andere vormen van mobiliteit’. Dit alsof het college zó precies kan sturen wie waarheen de auto neemt of met het openbaar vervoer gaat, gaat lopen of gaat fietsen. “Er lijkt gewoon te weinig ruimte te zijn voor deze woningen. Gewoon al omdat het aantal verkeersbewegingen te groot wordt”, aldus Buskoop.

Het college moet eerst nader onderzoek doen naar het verkeer in het Wagenweggebied Zo wil GBP weten of straten eenrichtingsverkeer worden of niet, of er meer 30-kilometerzones komen in dit gebied, of de Albert Heijn een afgesloten parkeerterrein wordt (net als de grote Deen), of er een veilige, fysiek gescheiden van de rijbaan, fietspad en voetpad wordt ingericht en nog veel meer.

Bekijk ook onze standpunten.


Lees meer recente berichten:

  • Regelingen voor minimuminkomens in Purmerend
    De gemeente Purmerend heeft een veeltal aan regelingen waar mensen met een laag inkomen gebruik van kunnen maken. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat iedereen mee kan doen met de activiteiten en mogelijkheden die onze stad rijk is. Hier vindt u een kort overzicht van deze regelingen.
  • GBP en Stadspartij: ‘Grens binnenstedelijke bouw bereikt’
    Volgens Gemeentebelangen Purmerend en de Stadspartij is het einde van de mogelijkheden om binnenstedelijk te bouwen in zicht. Na de binnenwijkse ontwikkellocaties, het Stationsgebied, het Wagenweggebied, Kop West en de transformatie bij De Koog beginnen de nadelen van nóg meer bouwen groter te worden dan de nadelen.
close
Abonneer hier op onze nieuwsbrief, 1x per maand ons nieuws over Purmerend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *