Blog Bram: ‘Ongewenste reclame gewenst?’
Op 1 juli gaat een nieuwe landelijke wet in, waarin het verboden wordt om als bedrijven mensen te bellen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Telefonisch reclame maken door bedrijven wordt daardoor moeilijker. Gelukkig maar: niemand wordt graag ongewenst gebeld door een bedrijf dat iets probeert te verkopen. En daarom beschouwen we e-mails van bedrijven waar we ons niet voor hebben aangemeld ook als spam of ‘ongewenste e-mail’. Maar het gekke is, als het gaat om briefpost, doen we het precies andersom! Daar krijgt iedereen deze ongewenste reclame, tenzij je je hiervoor afmeldt.
Door: Bram Buskoop, fractievoorzitter
Als je niet zonder dat je daarom vraagde gebeld wilde worden, moest je je aanmelden bij het bel-me-niet-register. Althans, tot 1 juli dit jaar. Daarna geldt een nieuwe wet die het bedrijven verbiedt mensen te bellen die hier niet expliciet toestemming voor hebben gegeven. Logisch ook, want als mensen informatie willen over een bepaald bedrijf, kunnen ze dit zelf prima opzoeken. Niemand zit erop te wachten om tijdens het eten gebeld te worden door een verkoper die er alles aan doet om jou een abonnement aan te smeren om zo z’n commissie binnen te halen.
Al langer kijken we precies hetzelfde naar e-mail: als je ongewenst e-mail binnen krijgt van bedrijven, is dit spam. En dit mag ook niet zonder dat je je hiervoor hebt aangemeld. Maar, waarbij je bij telefoontjes en e-mails niks ontvangt tenzij je het zelf aangeeft, is het bij post zo dat je alles kan ontvangen tenzij je daarvoor afmeldt. Gek, eigenlijk. En dus zien we op steeds meer brievenbussen stickers met nee/ja of nee/nee, omdat veel mensen al dat ongeadresseerde reclamedrukwerk niet willen. En van de mensen die de sticker niet hebben, gooit een groot deel alle reclame ook gewoon gelijk weg, omdat ze simpelweg de sticker gewoon niet op de bus hebben geplakt.
Zo zitten we dus met een situatie waarbij we ongewenste telefoontjes en e-mails veroordelen, maar als samenleving ongewenste reclamedrukwerk toejuichen. Waarom hier niet hetzelfde systeem? Je ontvangt reclame van bedrijven per post als je je hiervoor hebt aangemeld. Dit kan digitaal of via een sticker op de bus worden aangegeven. Wil je niks? Dan hoef je je, net als bij e-mail nieuwsbrieven en telefoontjes, niet voor aan te melden en ook niks op je brievenbus te plakken.
Naast veel irritatie en ‘oh ja ik moet de sticker nog plakken!’-gevoelens bij inwoners, scheelt dit ook een enorme hoeveelheid papier. En gelukkig zijn er steeds meer gemeenten, waaronder Amsterdam, die een ja/ja-sticker invoeren en ongewenste reclame weren. Het concept is simpel en logisch: je ontvangt standaard geen reclamedrukwerk en als je wel graag in de folders van bedrijven bladert, kan je dit aangeven met een sticker op je brievenbus. In Purmerend wijzen de meeste politieke partijen dit helaas af op dit moment. Vasthoudend aan de wensen van de reclame-industrie werd een motie van D66, GroenLinks en Gemeentebelangen dan ook afgewezen.
En ja, zo’n ommezwaai kan ook gevolgen hebben voor de geprinte media. Maar, naast dat deze media al lang bestaan uit vooral reclame, is het resultaat uiteindelijk hetzelfde voor de mensen die wél de krant willen lezen. Je meldt je er gewoon voor aan. Net zoals je je aanmeldt om per e-mail notities en meldingen te ontvangen van je krant en anderen. Uiteindelijk zal niemand er de krant minder om lezen, juist omdat al veel mensen die nu geen sticker hebben, deze – samen met het reclamedrukwerk – toch al weggooien.
Gemeentebelangen kiest voor een logisch, begrijpbaar en duurzaam systeem. Zodat ongewenste reclame niet meer binnenkomt. Een win voor het milieu, een win voor iedereen die steeds zonder te kijken reclame weggooit. Iets dat hopelijk in de nabije toekomst ook bij andere partijen zal doordringen. Lees hier al onze standpunten.