Open brief aan wethouder Van Meekeren (D66)

Gemeentebelangen Purmerend heeft een open brief aan wethouder Van Meekeren (D66) gestuurd. De brief gaat over aardgasvrij Purmerend en de problemen die bij het project in de wijk Overwhere-Zuid zijn ontstaan.

De afgelopen weken is het Purmerendse project Aardgasvrij veel in het nieuws gekomen, zowel in lokale als in landelijke media. Er blijken problemen te zijn en het project moest (tijdelijk) worden stilgelegd. Dit tot verbazing van de gemeenteraad van Purmerend, die hier niet van tevoren op de hoogte van is gesteld. De oppositiepartijen, waaronder Gemeentebelangen, hebben dan ook een interpellatiedebat aangevraagd over de gang van zaken de afgelopen weken.

GBP over aardgasvrij Purmerend

Naast een interpellatiedebat over de afgelopen weken, is het noodzakelijk om breder te kijken naar het hele project. GBP-voorzitter Michèl van den Brun schetst in een brief aan de wethouder dan ook de problemen bij het project. Daarbij biedt hij aan om ook mee te gaan denken over oplossingen, samen met experts en de gemeenteraad van Purmerend. Dat is hard nodig omdat er tot nu toe vooral intern wordt gekeken wat beter kan, maar voor een breed gedragen en sterke evaluatie is het nodig om ook externe experts hierbij te betrekken.

Van den Brun zegt hierover: “Gemeentebelangen (…) wil u in deze open brief dan ook voorhouden wat er mis is gegaan, en/of waar wij de nodige vragen hebben, maar bovenal hoe we hier samen een positieve draai aan kunnen geven.” Uiteindelijk moet er een lange termijnvisie komen op energiegebruik in onze gemeente en daarna kan er worden nagedacht over wat er voor nodig is. Dat kan alleen als de te nauwe focus op aardgasvrij Purmerend wordt losgelaten.

“Als u de stap terug wilt zetten en zich wilt bevrijden van de kokervisie van dit project en de ‘koppelkansen’, en als u de vrijheid neemt om een toekomst voor u te zien waarin de SVP slechts een van de mogelijke spelers is, dan kunnen we vrijelijk praten over een echte duurzame transitie (…)”, aldus Van den Brun.

De hele brief van Gemeentebelangen aan de wethouder is hier te lezen.

Lees meer recente berichten:

• GBP blij met investeringen onderwijshuisvesting
    Gemeentebelangen is blij met de investeringen die de wethouder wil doen in de onderwijshuisvesting in Purmerend. De gemeente investeert 80 miljoen euro in nieuwe gebouwen en verbouwingen van de Purmerendse basis- en middelbare scholen.
  • Fors kritiek op plannen van wethouder Kroese (PvdA)
    Omwonenden van zeven buurten in Purmerend hebben forse kritiek op wethouder Kroese (PvdA). Er zijn plannen om op deze plekken bij elkaar 207 woningen te realiseren. Maar bewoners komen nu in verzet.

Abonneer hier op onze nieuwsbrief, 1x per maand ons nieuws over Purmerend.